Amsterdam –

B2B fintech bedrijf Blanco groeit met 104 procent in een jaar

Bernadette Wijnings treedt aan als co-CEO van Blanco

B2B fintech bedrijf Blanco maakt bekend het afgelopen jaar met 104 procent gegroeid te zijn. Om verdere (internationale) groei mogelijk te maken, zal Bernadette Wijnings aantreden als co-CEO. Zij zal zich onder meer richten op het realiseren van een Serie B investering voor de scale-up in de tweede helft van 2021. Wijnings was eerder deeltijd CFO en founder van Blanco.

Flinke groei in 2020

Wijnings: Het afgelopen jaar zijn we in totaal met 1143 procent gegroeid; 104 procent daarvan is organische groei. Steeds meer financiële ondernemingen moeten voldoen aan steeds meer wet- en regelgeving. Onze KYC-oplossing helpt hen bij de KYC-processen die verplicht zijn op basis van antiwitwaswetgeving. Daarnaast kiest een groeiend aantal vermogensbeheerders voor onze Investment Suite. Deze technologie maakt het portefeuillebeheer eenvoudiger en efficiënter, waardoor vermogensbeheerders zich kunnen focussen op klantcontact en ‑advies.”

De oplossingen van Blanco worden nu gebruikt door 126 financiële instellingen in zes Europese landen. In 2020 deed Blanco een overname van AIRS, Nederlandse marktleider op het gebied van portfoliomanagement en backoffice-ondersteuning voor vermogensbeheerders, wat tevens bijdroeg aan de groei in 2020. Blanco verwacht in de zomer van dit jaar EBITDA-positief te worden.

Co-CEO’s voor Serie B ronde

Samen met Joost Walgemoed heb ik Blanco opgericht – en eigenlijk werkten we altijd al samen als founders annex co-CEO’s. Nu Blanco dusdanig groeit, is het zaak om deze volgende fase van opschalen in goede banen te leiden”, aldus Wijnings. Ze is tevens mede-eigenaar en oprichter van Het Strategiekantoor. De komende tijd zal Wijnings haar rol als co-CEO bij Blanco echter fulltime invullen.

Wijnings: Vanaf dit jaar richt ik mij vooral op het realiseren van een Serie B‑funding voor Blanco, zodat we fors kunnen door-investeren in onze producten en diensten en onze internationale groei kunnen versnellen. Met het nieuwe kapitaal zijn wij in staat om nog meer waarde aan onze klanten te kunnen toevoegen.”

Eerder investeerden Dutch Founders Fund, KBC Focus Fund, Volta Ventures en een aantal strategische angels in Blanco.

Vrouwelijke bestuurders in fintech

Blanco hecht veel waarde aan diversiteit in het bedrijf. Wijnings is dan ook niet de enige vrouwelijke bestuurder van de Amsterdamse fintech: naast Manouk Fles (Chief Legal & Compliance Officer) is Conny Dorrestijn, bekend fintech-ondernemer en spreker, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Blanco.

Download hier: persbericht